هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان ساوجبلا


 

به مناسبت گرامیداشت 14 و 15 خرداد هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان ساوجبلاغ میزبان کوهنوردان کارگر همدان و جانبازان یزد بود .

هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان ساوجبلاغ بمناسبت گرامیداشت  14 خرداد رحلت حضرت امام خمینی (ره) و 15خرداد میزبان صعود مشترک کوهنوردان کارگر همدان  با باشگاه پیام ساوجبلاغ 47 نفر به قله سفید قطور با ارتفاع 4180 متر از طریق طالقان به سرپرستی آقایان علی کاویانی و فرشاد رضاخانی و صعود مشترک گروه کوهنوردی شهید کیان پیشه فشند و جانبازان یزد به قله خورآسانکوه یه ارتفاع 3150 متر فشند به سرپرستی  آقای آزموده  و مهدی گلشن نیا و اعزام تیم کوهنوردی البرز هشتگرد به سرپرستی آقای پرویز کرمیار به قله بزقوش تبریز با موفقیت  برگزار شد و پرچم یادمان برنامه بر فراز قلل به اهتزاز درآمد .

 

 

 

                                                                 

                                                                         داریوش سلطانپور

                                                                  روابط عمومی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی  

                                                                        شهرستان ساوجبلاغ

صعود به قله دالاخانی(سنقر)

رشته کوه زاگرس قله دالاخانی                                    3.2/خرداد/92 

ارتفاع3450متر شهر سنقر کرمانشاه

     باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ از طرف هیئت کوهنوردی استان کردستان جهت صعود به قله شاهو دعوت شده بود بعدا اطلاع داده شد که صعود سراسری به قله شاهو لغو و قله دالاخانی سنقر در نظر گرفته شده است .

سنقر مرکز شهرستان سنقر کلیایی از استان کرمانشاه در 85 کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه که ارتفاع آن 1700متر از سطح دریا میباشد این شهرستان از شمال به شهرستان قروه از جنوب به شهرستان صحنه و از شرق به اسدآباد و از غرب به کامیاران محدود میشود .

 واژه سنقر به معنی سنقار نام مرغی شکاریست که احتمال میرود این پرنده در این شهرستان وجود داشته است . قدیمی ترین متنی که نام سنقر بدین صورت آمده در تواریخ سلاجعه است . در دوره صفویه  اسدآباد جز منطقه سنقر شمرده مشیده و در زمان شاه عباس صفوی فرماندار عثمانیان را از مرز بیرون راند . در دوره افشاریه و زندیه سران ایل کلیایی که خود را از اعقاب صفی خان از خان های صفویه می دانند به حکومت سنقر منصوب بوده اند . نام قسمت کردنشین این ناحیه از اسم این کلیایی ها به کلیایی معروف شده چون دو قسمت سنقر و کلیایی شهرستان را تشکیل داده اند . و این شهرستان سنقر کلیایی نامیده شده است .

رشته کوه دالاخانی از شرق تا جنوب شهر سنقر مانند دیوار عظیمی کشیده شده است  کوه قله دالاخانی در 10 کیلومتری جنوب سنقر واقع شده است ارتفاع آن 3450متر است .

رودهای دینور و گاماسیاب از این کوه سرچشمه میگیرند این قله یکی از قله های بلند زاگرس بشمار میرود . دوتا چشمه دائمی دارد اول چشمه بونه که در ارتفاع 2700متری و دومی چشمه سهیل است که نزدیک پناهگاه است .

گروه ساعت 6 صبح روز پنجشنبه از هشتگرد حرکت کرده و از مسیر جاده نجم آباد اشتهارد – بوئین زهرا  به شهرستان آوج-رزن و همدان و از آنجا به سنقر راس ساعت 13:30 رسیدیم . و بعد از طریق جاده منتهی به کرمانشاه روبرو شهر صنعتی به روستای قوری چای رفته و خودرو ها را پارک کرده و  ساعت 15به سمت قله حرکت کردیم . ساعت 19:30به پناهگاه و چشمه سهیل رسیدیم شب در پناهگاه استراحت کرده و صبح ساعت 6 بیدار شده و بعد از صرف صبحانه حدود ساعت 7 به سمت قله حرکت کردیم . ساعت 8:30 بالای قله بودیم و بعد از گرفتن عکس های یادگاری ساعت 9:50 به پناهگاه برگشتیم . و ساعت 10:30 به سمت پایین حرکت کردیم . ساعت 13 سوار خودروها شدیم جهت برگشت .

اعضای گروه :

یونس رضاخانی , رحیم رحیمی(سرپرست) , فرشاد رضاخانی , نادر یوسفی , منصور قره داغی , مهدی آزاد فلاح و خانم سارا پالیزدار